حقوقدانان شاهد

حقوقدانان شاهد

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید امیدوارم که از وبلاگ خوشتون بیاد.لطفا نظر بدید.
حقوقدانان شاهد

حقوقدانان شاهد

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید امیدوارم که از وبلاگ خوشتون بیاد.لطفا نظر بدید.

دکتر پرویز صانعی

دکتر پرویز صانعی

 

دکتر پرویز صانعی در سال ۱۳۱۵ در تهران بدنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس ابن‎سینا، فیروز بهرام و علمیه به اتمام رساند. سپس به دانشکده حقوق، علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران رفت و با احراز رتبه اول دانشکده به دریافت لیسانس حقوق نایل گردید. آنگاه برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و در دانشگاههای کلمیا و ییل به تحصیل حقوق پرداخت. از دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا درجه فوق لیسانس حقوق تطبیقی (M.C.L.) گرفت و پس از دریافت فوق لیساس حقوق (L.L.M.) از دانشگاه ییل با ارائه پایان‎نامه مسایل بازپرسی پلیس در ایالات متحده آمریکا به اخذ درجه دکترای حقوق (J.S.D.) از همین دانشگاه نایل آمد.

دکتر صانعی بلافاصله پس از خاتمه تحصیلات خود در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تدریس درسهای مختلف منجمله حقوق جزا، حقوق اساسی و جامعه شناسی حقوقی پرداخت. همکاری او با دانشگاه تهران ۸ سال بطول انجامید و در سال ۱۳۵۰ بخاطر اختلافاتی که با مسئولان دانشگاه پیدا کرد از خدمت استعفا کرد، و به دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) که قبلاً بعنوان استاد مدعو در آن تدریس می‎کرد انتقال یافت. همکاری علمی او در این دانشگاه که از سال ۱۳۵۰ بطور رسمی آغاز شده بود تا چندی پس از انقلاب ادامه یافت، و آنگاه به میل خود و بخاطر آنکه محیط دانشگاه را برای ادامه فعالیت‎های علمی خود مساعد نمی‎دید از کار در این دانشگاه کناره گرفت و بکار وکالت که سالها فرصت پیگیری آن را نمی‎یافت مشغول شد. آخرین سمت دکتر صانعی در دانشگاه ملی ایران ریاست دانشکده حقوق و معاونت آموزشی دانشگاه بود.

سه سال پس از انقلاب دکتر صانعی بدعوت موسسه حقوقی Planck Max - آلمان در شهر فرایبورگ به این کشور عزیمت کرد و در آنجا به تحقیق و مطالعه پرداخت. حاصل این توقف در آلمان مقالاتی بود که در سری انتشارات حقوقی موسسه ماکس پلانک و سایر مراجع رسمی این کشور انتشار یافت. آنگاه به دعوت دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا عازم آمریکا شد و در آن دانشکده به تدریس حقوق جزا و جرمشناسی تطبیقی مشغول گردید. در عین حال در دانشکده های دیگر مثل Brooklyn law school که برای ایالات نیویورک قاضی تربیت می‎کند به تدریس حقوق جزا، حقوق تطبیقی و درسی بعنوان «حقوق وسیله تحول اجتماعی» پرداخت. در این ایام با گذراندن امتحانات کانون وکلاء ایالت نیویورک به عضویت این کانون درآمد و ضمن تدریس بکار وکالت هم اشتغال ورزید. محصول همکاری دکتر صانعی با دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا انتشار کتابها و مقالاتی است که ذیلاً بدانها اشاره خواهد شد. دکتر صانعی چند سالی است که پس از خاتمه تحصیلات دو فرزند خود به ایران بازگشته و بکار تحقیق و وکالت اشتغال دارد.

بعضی از آثار تالیفی و تحقیقی دکتر صانعی عبارتند از:
۱- قانون و شخصیت: تحقیقی در روانشناسی اجتماعی ایران، از انتشارات دانشگاه تهران (۱۳۴۴)
۲- جامعه شناسی ارزشها، ۱۳۴۷، این کتاب پس از چندین چاپ مجدداُ به صورت تکمیل یافته در سال ۱۳۷۲ به چاپ رسید، هر چند انتشار آن در سال ۱۳۷۷ انجام پذیرفت.
۳- حقوق و اجتماع، جلد اول ، ۱۳۴۷، که در ابتدا بوسیله خود مولف منتشر شد، سپس در سری انتشارات دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی سابق) انتشار یافت و به چاپهای متعدد رسید. این کتاب که اینک تکمیل یافته، بزودی به صورت دو جلد در یک مجلد انتشار می‎یابد.
۴- کتاب درسی حقوق جزای عمومی در دو جلد (۱۳۵۱) که در ابتدا چند بار بوسیله دانشگاه ملی ایران چاپ شد، و آنگاه به چاپهای متعدد ناشران خصوصی رسید.
۵. Readings on Population for Law Students, edited with Luke, t. Lee of the Fletcher School of Law and Diplomacy, in English, French and Spanish (UNESCO, ۱۹۷۷)
۶. Business Transactions with China, Japan and South Korea, edited with Professor Hans Smit of Columbia Law School (Matthew Bander, New York, ۱۹۸۳)
۷. Development of Crimiology in Iran. In Elmer H. Johnson’s ۲- volume edition of international Handbook of Contemporary Developments in Criminology
(Greewood Press, ۱۹۸۳).
۸. Die Strafrechtsordnung Irans nach der islamischen revolution, in Zeitschrift fuer
die gesamte Strafrechwissensc۷, ۱۹۸۵.
۹. Crime and Culture in America. A Comparative Perspective (Greenwook Press, New York, Westport, Connecticut. London, ۱۹۸۹)
۱۰. In praise of organized crime, Rutgers Law Jounal, Spring and Summer of .۱۹۸۵, pp. ۸۵۳- ۸۶۷
۱۱ – مقالات متعدد علمی و تحقیقی که پیش از انقلاب در نشریات دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانشکده حقوق دانشگاه ملی ایران، مجله کانون وکلا، حقوق مردم و حقوق امروز به چاپ رسیده است.
زمینه مشاوره و وکالت: حقوق جزا و حقوق تطبیقی
 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد