حقوقدانان شاهد

حقوقدانان شاهد

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید امیدوارم که از وبلاگ خوشتون بیاد.لطفا نظر بدید.
حقوقدانان شاهد

حقوقدانان شاهد

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید امیدوارم که از وبلاگ خوشتون بیاد.لطفا نظر بدید.

حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری 

 

اموال فکری یا معنوی به اموالی اطلاق می‌شود که فاقد جنبه‌ی فیزیکی و غیر قابل مشاهده هستند و منشا آن فعالیت فکری و ذهنی انسان است

اموال فکری یا معنوی به اموالی اطلاق می‌شود که فاقد جنبه‌ی فیزیکی و غیر قابل مشاهده هستند و منشا آن فعالیت فکری و ذهنی انسان است ،‌ گرچه اموال فکری به ویژه شاخه ادبی و هنری آن از سالیان دور مطرح بودند و به صورت ضعیف نظام‌های حقوقی از آن حمایت می‌کردند. انقلاب صنعتی سبب توسعه مصادیق این اموال در بخش صنعتی و تجاری شد و حمایت از آن‌ها شکل جدی تری به خود گرفت ، به گونه‌ای که ایجاد نظام بین‌المللی حمایت از مالکیت‌های فکری برای کشورها به عنوان یک اولویت حقوقی مطرح شد. کنوانسیون بین‌المللی پاریس و برن نشات گرفته از همین ضرورت و تلاش‌های چند جانبه‌ی بین‌المللی هستند. اهمیت حمایت از مالکیت‌های فکری در نظام‌اقتصادی و تجاری آزاد بین‌المللی به اندازه‌ای است که اکنون یکی از پیش شرط‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO ) پذیرش توافق‌نامه‌ای بین‌المللی در رابطه با حمایت از مالکیت‌های فکری است که « توافق‌نامه‌ی جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری » (TRIPS) نامیده می‌شود.

مباحث مطرح در رشته‌ی حقوق مالکیت‌های فکری در تقسیم‌بندی کلی به دو حوزه‌ی : 1ـ حقوق اموال فکری ، ادبی و هنری 2ـ حقوق اموال فکری صنعتی تقسیم می‌شود. در حوزه‌ی یکم شرایط حمایت و ضمانت اجراهای نقض حقوق پدید‌آورندگان آثار ادبی و هنری مورد بحث واقع می‌شود و حوزه‌ی دوم به بحث از شرایط حمایت و ضمانت اجراهای نقض حقوق اشخاص بر اختراع ، علامت تجاری ، طرح صنعتی‌، نشانه‌های جغرافیایی ،‌ طرح ساخت مدارهای یکپارچه‌ی الکترونیکی ، نمونه اشیا مصرفی ، نام تجاری و سایر مصادیق اموال فکری ،‌ صنعتی و تجاری می‌پردازد. 

 

در آزمون کارشناسی ارشد این رشته از داوطلبان در ۴ عنوان درسی امتحان به عمل می آید: 

 

 

عنوان درسی

ضریب

متون حقوقی

۳

حقوق مدنی

۳

حقوق تجارت

۲

متون فقه

۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد